Šta je zaposlenima najvažnije prilikom obračuna zarada?
Za 22 posto zaposlenika u Hrvatskoj plaća je kasnila u nekoliko navrata tijekom prošle godine, dok je 34 posto primijetilo greške u obračunu plaća.
U svakoj organizaciji, sistemi obračuna zarada imaju direktan uticaj na zadovoljstvo i zadržavanje zaposlenih. Međutim, zabrinjavajuće je što se mnoge kompanije još uvek bore sa osnovama obračuna zarada. Značajan deo radne snage suočava se sa kašnjenjem isplate i netačnim obračunima zarada, što dovodi do konkretnih efekata na fluktuaciju zaposlenih čak i 2024. godine. Naše istraživanje pokazuje da 29 posto zaposlenih koji su isplaćeni kasno nekoliko puta u proteklih godinu dana aktivno traži novi posao, u poređenju sa samo 10 posto onih koji su uvek bili isplaćeni na vreme. Slično tome, 25 posto zaposlenih koji su iskusili netačne obračune zarade u proteklih godinu dana traži posao, naspram 9 posto onih koji su dobili tačne zarade. Ovo naglašava ključnu vezu između efikasnosti obračuna zarada i zadržavanja zaposlenih.
Uticaj negativnog iskustva kod obračuna zarada
Greške u obračunu zarada izazivaju stres i podrivaju poverenje, posebno u teškim ekonomskim vremenima. S obzirom da se samo 31 posto zaposlenih oseća adekvatno nadoknađeno za inflaciju, nezadovoljstvo zaradom se produbljuje, dodatno smanjuje angažovanje na radnom mestu i produktivnost, i pogoršava stope fluktuacije.
Pouzdan prihod je od suštinskog značaja za psihološko blagostanje, jer pruža osećaj sigurnosti koji je neophodan da bi se zadovoljile osnovne životne potrebe. Kada problemi sa zaradom ugrožavaju tu bezbednost, uticaj može da bude značajan. Zakasnela ili netačna zarada stvara iskonske strahove u pogledu opstanka i bezbednosti, drastično utičući na mentalno zdravlje zaposlenih i zadovoljstvo poslom. Ovaj uvid naglašava imperativ za HR odeljenja da daju prioritet tačnosti obračuna zarada, prepoznajući njenu kritičnu ulogu ne samo u finansijskim pitanjima, nego i u očuvanju dobrobiti zaposlenih.
Ispunjavanje potreba zaposlenih putem obračuna zarada
Osnaživanje zaposlenih da upravljaju zahtevima za odsustvom, troškovima i upitima povećava pogodnosti i zadovoljstvo, doprinoseći pozitivnom iskustvu zaposlenih. Štaviše, pružanje brzih i tačnih odgovora na upite o zaradama od suštinskog je značaja za izgradnju poverenja i zadovoljstva.
Uprkos apelu naprednih tehnologija za obračun zarada, primarna potreba za zaposlenima ostaje jasna: da budu isplaćeni tačno i na vreme. Naše istraživanje dalje otkriva da oni koji traže posao i dalje daju prioritet zaradi sa značajnom razlikom, a sledi sigurnost radnih mesta i finansijska stabilnost na drugom mestu. Pored toga, transparentna komunikacija i jasnoća u obračunu zarada je od presudnog značaja, ali i jasna komunikacija ishoda – isplata – na vizuelno privlačan i razumljiv način. Ulaganjem u jasnu sliku o isplatama i uključivanjem zaposlenih u proces verifikacije, možete podstaći transparentnost i smanjiti nesporazume.
Pre usvajanja složenih sistema za obračun zarada, kompanije moraju da usavrše ove osnovne, ali ključne aspekte procesa obračuna. Obezbeđivanje tačnosti i blagovremenosti obračuna zarada je prvi korak ka izgradnji poverenja i zadržavanju talenta. Na kraju krajeva, uspešno upravljanje obračunom zarada nije samo isplata zaposlenih, radi se o njihovoj pravilnoj i doslednoj proceni.
Andrea Eschle
Direktorka odeljenja za razvoj proizvoda